Informatie over het project

Om over te gaan naar de nieuwe manier van werken, heeft DJI een projectteam ingericht dat zich bezighoudt met: 

  • Faciliteren van realisatie van de standaard in de applicaties van de zorgaanbieders
  • Implementatie van de nieuwe standaard in de keten
  • Inrichting van het beheer van de standaard

Geleidelijke overgang

Het werken met de standaarden is nu nog niet verplicht, en genoemde standaarden worden dan ook geleidelijk aan geïmplementeerd. Per 1 januari 2024 is er wel sprake van verplichting op het gebruik van de berichten systematiek.
Wanneer je kunt aansluiten, hangt grotendeels af van of je softwareleverancier dit stuk klaar heeft in EPD of ECD. Vraag dus als eerste bij je softwareleverancier naar de status van de realisatie van de standaard in de software.

Organisatie van de aansluiting

Zorgaanbieders kunnen zelf het tempo van aansluiten bepalen, maar per 1/1/2024 dient iedereen 'live' te zijn.

Belangrijke randvoorwaarde is dat de softwareleverancier ondersteuning voor het berichtenverkeer heeft in gebouwd, in bijvoorbeeld het EPD/ECD of in andere software die met Vecozo communiceert. Als zorgaanbieder moet je dus als eerste informeren naar de status hiervan.

Voor softwareleveranciers die het berichtenverkeer nog niet live hebben, maar de functionaliteit wel aan het realiseren zijn, worden er in september 2023 ketentesten georganiseerd. Deze ketentesten worden nu gepland. Wil je je ervoor aanmelden? Neem dan contact op met Teun Oosterbaan, implementatiemanager, via t.oosterbaan@dji.minjus.nl of 06-53584222.

Overleggen

Vanuit het genoemde project stelt DJI twee overlegvormen ter beschikking:

  • Een werkgroep Realisatie, waarin DJI samen met softwareleveranciers de benodigde inspanningen coördineert
  • Een werkgroep Implementatie, waarin DJI samen met zorgaanbieders de invoering coördineert

Voor aanmelding voor deze werkgroepen en voor meer informatie kunt u contact opnemen met Teun Oosterbaan, via t.oosterbaan@dji.minjus.nl of 06-53584222.